Gisteren was het weer eens Retail Detail. Fijne presentaties door tal van CEO’s. Een mooie editie. ZEB, Colruyt Group, Di, FNG, Hubo, Hema… Allemaal waren ze vertegenwoordigd op het grote podium. Een korte terugblik voor wie er niét was vanuit onze strategy design & delivery blik.

Alvast de 3 seconden versie voor we aan de langere starten: “Ondanks de druk op KT, focus op de LT. Bouw aan je merk, vanuit je sterkte & mensen.”

De algemene conclusie: ga voor de lange termijn!

Het werd meermaals aangehaald hoe moeilijk de tijden vandaag zijn – de nood aan snelheid door druk op de cijfers, de big 4 (of 6 met Tencent & Alibaba erbij gerekend) die druk zetten, markten die krimpen of toch zeker niet meer groeien, (nieuwe) doelgroepen die moeilijker te bereiken zijn, collecties gaan van 2 naar 4, zelfs 12 of meer “seizoenen” … Toch hoorden we in elke speech en het panelgesprek telkens eenzelfde signaal: “denk op de lange termijn”

We lazen het zelf ook nog in deze IPA paper hoe een ideale media mix vandaag (gemiddeld genomen) 60% brand messaging is en 40% activatie. We zien – gedreven door die snelheid en de druk van de cijfers – vaak echter het omgekeerde gebeuren: prijsverlagingen, tactische acties, mid season sales … Maar verder dan brand messaging (storytelling), is brand building vooral “dingen doen” (storydoing). We schreven er ooit ons allereerste artikel over

Onze tip: werk vanuit je merk, vanuit je sterkte.

Colruyt Group innoveert op tal van terreinen, vaak buiten zijn comfortzone, maar altijd volgens dezelfde visie. ZEB zet in op personalisatie & merkbinding, met een zeker hoekje af. Di differentieert door ervaring te bieden – in kleine én grote(re) dingen. Hema trekt de tieners aan als jongere doelgroep maar met een sterke eigenheid. Hubo vertrekt vanuit de (ook onhandige) klant, elke dag weer – al 25 jaar (proficiat!).

Je eigen sterkte kennen is de basis en dat betekent niet meer goed zijn, of mee zijn. Het betekent “de beste zijn voor …” in een concurrentiële markt. De tip om te focussen kregen we mee van de CEO van Di: “Weet voor wie je werkt en doe er alles aan om daarvoor relevant te zijn”. Iets wat FNG met Suitcase duidelijk doet voor zijn premium klantensegment.

De key: people, people, people.

Dat het vroeger allemaal “location, location, location” was werd eveneens meermaals herhaald. Vandaag gaat het om merken bouwen, vertrouwen winnen en daarbij blijkt opnieuw dat mensen het verschil maken. In je winkel – uiteraard! – maar overal in je bedrijf. Nadat je de lat gehaald hebt te weten wie je bent, volgt de uitdaging alles door te vertalen naar je eindklant. Maar dan moet je hele organisatie mee zijn

We wensen je veel succes met je brand en people, met je KT en LT inspanningen in balans te brengen en de moed om met een lange termijn visie te blijven kijken! Als je graag even van gedachten wisselt over jullie sterktes of hoe de organisatie mee te krijgen in een bepaalde visie… let’s talk!