Op 24 april is het weer zover, dan herdenken we wat er in 2013 in Bangladesh gebeurde. Toen verloren meer dan 1.100 mensen het leven toen het gebouw waar ze werkten, instortte. Vreselijke beelden en de start van een versterkte aandacht op duurzaamheid in de mode industrie. Een jaarlijks weerkerende top topical met impact dus.Duurzaamheid: must have of could have?

Slechts weinig retail concepten of merken zijn vandaag voluit gefocust op de duurzaamheidskoper. Vaak heeft een merk wel al één specifieke collectie of ligt er naast de “normale” merken een uitgesproken duurzaam merk in de rekken. Terechte voorzichtigheid blijkt ook uit ons Fashion onderzoek: slechts een kleine minderheid beweert effectief “zo duurzaam mogelijk” te kopen. Tegelijkertijd lijkt er weliswaar een groter bewustzijn bij nagenoeg elke consument. Een duurzaam beleid is voor nagenoeg elke speler – premium (zie hoe LVMH het aanpakt), midden segment én discount (lees hoe Primark omgaat met duurzaamheid) – een basis vereiste geworden.Hoe zit het met uw duurzaamheidsinspanningen?

Punt is dus dat u wat moét doendat verwacht men van u. Een hele collectie, een duur(zaam) alternatief naast uw vaste aanbod, een aantal duurzame merken in uw aanbod, een gerichte doelstelling, … Stap voor stap, tot het deel van uw “business as usual” wordt. Tijd dus om er even bij stil te staan hoe u om gaat met duurzaamheid… Bent u lid van de Fair Wear foundation of een ander Fair Trade concept? Maakt u het heel transparant waar uw stuks vandaan komen zoals JBC met zijn I AM collectie? Heeft u een eigen “foundation”zoals H&M? Zet u zichzelf een 2020-doelstelling zoals C&A